Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Nowe narzędzie do oceny funkcjonowania poznawczego dzieci i młodzieży w wieku od 3 miesięcy do 25 lat opracowali naukowcy z Uniwersytetu SWPS i Instytutu Badań Edukacyjnych. Informacja o nim znajduje się na stronie Centrum Prasowego SWPS – może być istotna dla psychologów i pedagogów, bo to narzędzie dla nich.
Za pomocą testów będą mogli badać i diagnozować zarówno dla dzieci, które przejawiają ponadprzeciętne zdolności i wymagają trudniejszej wersji testów, jak i dla dzieci z różnymi problemami, w tym dzieci z dysfunkcją wzroku i słuchu, uczniów z zaburzeniem ze spektrum autyzmu, z zaburzeniami uczenia się, z niepełnosprawnością intelektualną. Z testów będą mogły skorzystać także dzieci, dla których polski nie jest pierwszym językiem.
W skład systemu diagnostycznego KAPP, czyli Kompleksowej Analizy Procesów Poznawczych nie wchodzą wyłącznie testy, które zresztą można wykonywać w formie aplikacji komputerowej.
Testy umożliwiają badanie sześciu obszarów umiejętności:
– To jedyny dostępny w Polsce zestaw testów, które pozwalają określić, że np. dziecko potrafi dobrze rozumować, ale np. ma problem z tym, że wszystko robi wolno. To umożliwia wychwycenie zaburzeń, które być może do tej pory nie były zauważane – tłumaczy cytowany na stronie SWPS prof. Grzegorz Sędek, współtwórca narzędzia.
Na przykład test z obszaru percepcji – podobszaru szybkości percepcyjnej polega na tym, że dziecko ma powiedzieć, czy zawartość koszyków, które widzi, jest jednakowa czy nie. To zadanie nie wymaga skomplikowanego myślenia, ale właśnie szybkości spostrzegania.
Na stronie SWPS czytamy, że całe badanie zajmuje około dwóch godzin. Test ma formułę modułową – na podstawie danych dotyczących dziecka, umieszczanych w aplikacji, np. wieku, specjalnych potrzeb, system wybiera automatycznie zestaw narzędzi do badania, odpowiednich dla danego dziecka. Zestaw wyświetla się w formie listy, ale nie ma obowiązku wykonania wszystkich testów. To psycholog decyduje, jaką część ich wykona.
Po przebadaniu dziecka wynik jest automatycznie wyświetlany, a diagnosta otrzymuje od razu gotowy opis psychometryczny. Dodatkiem są materiały na podstawie diagnozy, które mogą być pomocne w pracy z dzieckiem – gry edukacyjne, scenariusze zajęć, ulotki, poradniki. Dziecko może ćwiczyć, doskonalić ten rodzaj funkcji poznawczych, w których relatywnie jest słabsze.
Twórcy narzędzia przeprowadzili badania normalizacyjne, żeby móc porównywać wyniki dzieci do współczesnych norm. W związku z tym konieczne było przebadanie około 7 tysięcy dzieci.
oprac. Beata Igielska, zdrowie.pap.pl